Het gaat om de helling waarmee je de drempel op en af rijdt. Als een drempel te steil is, worden de trillingen in de grond zo groot dat er op den duur scheurvorming kan ontstaan in de muren van de woningen in de buurt van zo'n drempel. Ook voertuigen die over zulke drempels rijden kunnen op den duur worden beschadigd.
We hebben in de Haarlemmermeer een harde grond, namelijk klei-grond. Trillingen kunnen redelijk gemakkelijk door klei voortbewegen, in vergelijking met andere soorten grond. Zelfs als we het aantal verkeersbewegingen op dit stukje IJweg kunnen terugbrengen naar onder de 4000 per dag, het is wel 4000 keer een tweetal (of meer) klappen die trillingen veroorzaken. Door trillingen kan de grond plaatselijk inklinken en het gevolg daarvan kan o.a. scheurvorming zijn in muren van naastgelegen woningen.
Landelijke richtlijnen (CROW-publicaties)
De landelijke richtlijnen voor verkeersdrempels (CROW-publicatie 172) en verkeersplateaus (CROW-publicatie 244) zijn zodanig opgesteld dat als je te hard rijdt, je bij wijze van spreken door het dak gaat, maar als je aan de snelheid houdt, je keurig over de drempel kunt PLUS dat het verkeer over deze drempel zo min mogelijk nadelige neveneffecten veroorzaakt.
De gemeente stelt dat ze mogen afwijken van deze richtlijnen... Prima, maar de ChristenUnie-SGP fractie stelt dat als je afwijkt van een norm, je dan ook aannemelijk moet maken dat deze afwijking niet op den duur voor problemen zorgt aan de opstal van nabijgelegen woningen (en dit is notabene door relatief eenvoudige metingen aannemelijk te maken!!).
Waarom dringen we daar op aan? Heel simpel! Als na verloop van jaren scheuren ontstaan in de muren van nabijgelegen wonignen, dan moeten de huiseigenaren aantonen dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de drempel en de schade aan de woning. In alle rechtzaken die hierover zijn gevoerd is gebleken dat het moeilijk is te bewijzen dat een scheur in een muur is veroorzaakt door verkeer dat over een drempel rijdt, en niet door natuurlijke verzakking van de ondergrond. Kortom, de huiseigenaar staat bijzonder zwak!
Nu blij, en straks met een kater rondlopen?
Wij snappen heel goed dat er bewoners zijn aan de IJweg die blij zijn met het resultaat van deze verkeersdrempels. Maar veeg niet lichtzinnig het feit van tafel dat de drempels structureel aan één kant een stuk steiler zijn dan de richtlijnen.
De gemeente reageert op onze vragen door te stellen dat zij de vrijheid hebben om af te wijken van een richtlijn dat is gebaseerd op heel veel wetenschappelijk onderzoek. ECHTER, de mogelijke gevolgen van deze afwijkingen zijn op geen enkel wetenschappelijk wijze getoetst! De weerkaatsing van trillingen en het transport van trillingen zijn op zich al moeilijk voorspelbaar, berekenbaar en controleerbaar. De CROW richtlijnen hebben zich meerdere malen in tal van situaties bewezen. Als je gaat afwijken van richtlijnen, dan is er maar één manier om zekerheid te krijgen en dat is door ter plaatste te meten met speciale meetapparatuur.
Wetende dat je vrijwel zeker de zelf prijs moet betalen voor scheurvorming aan je woning (omdat je niet gemakkelijk zult kunnen aantonen dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de drempel / plateau en de schade aan je woning), wil je dan niet vooraf meer zekerheid hebben dat je geen nadelige effecten zult ondervinden van de wijze waarop de verkeersdrempels/-plateaus zijn aangelegd?
Dit is één van de redenen dat onze fractie ChristenUnie-SGP vindt dat de gemeente zich moet houden aan de CROS-publicaties. Een andere reden is dat we de kosten willen voorkomen van rechtzaken, onderzoeken en evt. schadevergoedingen als blijkt dat deze steile drempels toch schade hebben veroorzaakt. Kosten die op de algemene middelen zullen drukken van de gemeente en uiteindelijk door alle inwoners van de Haarlemmermeer moeten worden opgebracht...
Wat nu...
Er is al veel aandacht besteed aan deze drempels... misschien is er vanuit de pers al teveel aandacht aan deze drempels besteed. Nu zelfs een bewonersvertegenwoordiging van de IJweg roept dat ze dol gelukkig zijn, houdt het eigenlijk voor ons op. We hebben ons standpunt duidelijk gemaakt, maar zoals ik al zei... het lijkt alsof mensen het gewoon niet willen begrijpen.
Ik heb nu genoeg hierover gezegd...
Groet!
Reacties op 'Lijkt wel of mensen niet willen begrijpen dat verkeersdrempels IJweg niet gaat over 1 cm te hoog...'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.